Редакційна політика

ЗАСАДИ РЕДАКЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ "5 КАНАЛУ"
(Підприємство з іноземними інвестиціями у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ")

Вступ

Колеги!

Викладені нижче засади редакційної політики розроблені та впроваджуються з метою належної підготовки авторів і редакторів програм до взяття на себе певних викликів, не виходячи при цьому за межі тих норм, на які спирається репутація "5 каналу" як виробника збалансованих новин.

Засади редакційної політики поширюються на все мовлення ТРК "НБМ": телебачення чи мережу Інтернет.

Засади редакційної політики є обов'язковим правилом для всіх, хто долучається до створення інформаційних програм компанії, незалежно від місця роботи та форми співпраці: на позаштатній, штатній основі чи в незалежній компанії-виробнику.

Усі матеріали ТРК "НБМ", вміщені в Інтернеті, так само мають відповідати засадам редакційної політики. Порушення цих засад може бути підставою для адміністративного покарання чи звільнення.

Конфлікт інтересів

Співробітники каналу не задовольняють будь-які і будь-чиї етичні, релігійні або фінансові інтереси. Якщо подібні дії мають місце, то це є прямий конфлікт інтересів. У жодному випадку – ані з метою власного збагачення, ані в будь-яких інших цілях, включно з політичними – співробітники "5 каналу" не повинні допускати своєї дискредитації в очах громадськості.

Достовірність

Ми зобов'язані піддавати інформацію перехресній перевірці. Проте доволі часто достовірність – це не лише питання правильного викладу фактів. Слід уважно розглянути всю інформацію щодо цього питання, аби дістатися справжньої суті того, про що повідомляється.

Джерела

Наскільки можливо, збирайте інформацію "з перших рук". Якщо не можете цього зробити, знайдіть очевидців або тих, хто має безпосередні відомості про проблеми чи події. Міжнародний досвід свідчить, що будь-які новини повинні бути отримані із щонайменше двох перевірених і надійних джерел. Важливо переконатися, що ці два джерела є дійсно неупередженими.

Інформаційні агенції

Повідомлення інформаційних агенцій, зокрема іноземних, можуть відрізнятися за рівнем надійності. Досвід радить не спиратися на повідомлення лише однієї агенції, якщо воно не підтверджене нашим кореспондентом особисто або іншою агенцією.

Перевірка фактів та інформаторів

Підготовка програми потребує надзвичайної ретельності. Піддавайте факти перехресній перевірці. Маючи справу з публічною особою, вам доведеться неодноразово перевіряти і підтверджувати повідомлені співрозмовником факти. Крім того, вам може знадобитися документальне підтвердження достовірності інформації та особи, яка її повідомила. Такого підтвердження слід шукати в інших джерелах, ніж ті, що їх пропонує сам інформатор.

Статистика

Використовуйте статистику і результати опитувань громадської думки обережно і суто в контексті програми, до того ж – давайте в етер результати опитування лише авторитетних соціологічних служб. Щодо регулярно публікованих статистичних даних можна зробити аналіз змін за певний проміжок часу. Завжди посилайтеся на джерело даних, аби аудиторія могла скласти власну думку з приводу зроблених висновків. Під час виборчих кампаній, відповідно до українського законодавства, при наведенні даних соціологічних опитувань необхідно зазначити кількість опитаних, компанію, що здійснювала опитування, дату опитування та похибку. У решті випадків це не обов’язково, проте бажано, оскільки надає споживачеві інформації повнішу картину. 

Інтерактивні та інтернет-опитування

Будь-які підсумки комп’ютерного або інтерактивного голосування не слід називати опитуванням громадської думки. Не можна також подавати одержані результати тільки у відсотковому вираженні. Такі підсумки повинні супроводжуватися заявою, що це опитування не може вважатися репрезентативним і не обов’язково представляє громадську думку в цілому.

Опитування на вулиці – VOХ РОРULI/"громадська думка"

Це опитування не є репрезентативним і тому його слід використовувати обережно. Воно має лише доповнювати, а не замінювати таке опитування. Будьте обачні, оперуючи поняттям “громадська думка”, оскільки ніхто й ніколи не може взяти відповідальності щодо її остаточного визначення. Громадська думка є мінливою і ніколи не може бути аргументом чи використовуватися як доконаний факт. 

Постановка, інсценовані події

Не завжди є можливість – особливо коли зйомку здійснює одна камера – зафіксувати всі події точнісінько так, як вони відбуваються. Але телеглядачів в жодному разі не можна вводити в оману, а отже при застосуванні поставлених сцен і монтажу не можна перекручувати події й подавати їх у хибному світлі. Ви маєте подбати про таке:

  • епізод, що має значення для розуміння розвитку подій, не має бути поставленим або інсценованим, інакше слід чітко попередити про це аудиторію;
  • не просіть постачальників інформації відтворити перед камерою важливі події, якщо не маєте наміру зазначити про це у програмі;
  • глядачів слід спеціально повідомити, якщо інсценовані перед камерою події взагалі могли б не відбутися без вашого втручання;
  • не можна робити паралельний монтаж кадрів і сцен, аби склалося враження, що вони відбувалися водночас, якщо наслідком цього стане перекручене або хибне уявлення про справжні події.

Реконструкції

Реконструкція – це подія, явно відтворена перед камерою або мікрофоном. Реконструкції повинні бути чітко позначені як такі, аби нікого не ввести в оману. Коли програма створює реалістичну сцену на основі реальних фактів, яка проте не є реконструкцією жодного з них, про це має бути чітко сказано. 

Реконструкції у випусках новин

Випуски новин, як правило, не повинні містити реконструкцій фактичних подій з огляду на надто великий ризик введення глядача в оману. Проте до випусків новин можна включати реконструкції, зроблені кимсь іншим (скажімо, міліцією при розслідуванні злочину). Або реконструкцією може бути стендап автора сюжету, про що автор має чітко повідомити аудиторію. 

Архівний матеріал

Архівний матеріал, використаний для ілюстрування актуальної проблеми або події, має бути чітко позначений як такий, може спричинити бодай найменшу небезпеку того, що використання матеріалу з однієї події для ілюстрування іншої може ввести аудиторію в оману. Часте використання відзнятого матеріалу про один і той самий випадок – скажімо, про взяття проби на алкоголь в одного й того самого водія – недобросовісне і може бути сприйняте як навмисне знеславлення. Уникайте використання кадрів болю і страждань, насильства, горя і смерті лише як тла чи для ілюстрування якоїсь загальної теми. Як  правило, такий матеріал не ставлять і в анонси сюжетів на початку програми.

Виправлення помилок

Якщо ви припустилися серйозної помилки, необхідно чітко, відверто і швидко це визнати. Своєчасне виправлення помилки може убезпечити канал від скарги чи судового позову з боку потерпілої сторони. Бажаного ефекту досягне спростування, в якому буде чітко названо помилку і сказано, що мало бути насправді. Якщо в ефір чи на платформах каналу вийшла неправдива інформація наклепницького змісту, правильний текст спростування слід узгодити з юристами компанії. Невдало сформульоване спростування може лише погіршити ситуацію.

Неупередженість

Наші програми створюються на засадах неупередженості, відкритості й відвертості! Хоч де працювали б наші репортери, вони повинні бути незмінно чесними з постачальниками або джерелами інформації і ставитися до них з повагою. Під час підготовки програми слід постійно запитувати себе – чи справедливі ми щодо цих людей і подій?

Відносини з учасниками програм

Ніколи не обіцяйте ставити зручні запитання. Завжди чітко розрізняйте такі поняття, як ваша персональна громадянська позиція з певними політичними поглядами та уподобаннями та ваша позиція як неупередженого журналіста. 

Учасники програм мають право знати:

  • про що саме йдеться у програмі;
  • характер їхньої участі, скажімо, інтерв'ю чи дискусія;
  • якщо вони беруть участь у дебатах або дискусії, - весь спектр думок і поглядів, які можуть бути на ній;
  • прізвища решти учасників розмови;
  • якщо в них беруть інтерв'ю – яких саме питань воно стосуватиметься;
  • чи виступатимуть вони у прямому ефірі або запису. 

Приховування інформації від учасників програми

Автори програми не повинні розкривати учасникові справжню мету програми лише в таких випадках:

  • якщо цього недвозначно вимагають суспільні або державні інтереси;
  • якщо автори програми мають справу із серйозною протизаконною чи антигромадською діяльністю.

Ваші хитрощі повинні обмежуватися тим необхідним мінімумом, якого вимагає предмет, і вдаватися до них можна лише з дозволу керівника відділу. 

Інтерв'ю

Наші журналісти завжди проводять інтерв’ю ввічливо, дотримуючись гарних манер та журналістської етики.

Вони можуть бути прискіпливими, гострими, скептичними, інформованими щодо суті справи, але не повинні бути упередженими, неввічливими чи емоційно прихильними до однієї зі сторін суперечки. Особам, які дають інтерв’ю, слід надати можливість повністю відповісти на поставлені запитання. Уважно слухайте, про що говорить ваш співрозмовник. Трапляється, що він може сказати щось незрозуміле, або вживе скорочення, котре треба розшифрувати для глядачів. 

Підготовчий етап

Професійна  репутація журналіста напряму залежить не лише від проведення, а й від ступеню підготовки до інтерв'ю. Ознайомтеся максимально з темою розмови, перевірте ще раз усі дані, які збираєтесь вживати в розмові. Насамперед прізвища, назви посад, факти і цифри. Кожна Ваша фактологічна помилка, або незграбність  можуть завдати шкоди не лише Вашому авторитетові зокрема, а й "5 каналу" загалом.

Інтерв'ю з терористами

"5 канал" не надає підтримки терористам та їхнім прихильникам. Як кожне відповідальне інформаційне агентство у світі, наш канал не надає і не надаватиме у майбутньому ефірного часу для та пропагування цілей терористів. До своїх програм ми не включаємо як автономні елементи інтерв'ю з терористами та їхніми прихильниками. Замість цього ми коротко передаємо зміст таких інтерв'ю  в контексті подій, повідомляємо про факти і подробиці і надаємо відповідні пояснення.

Монтаж записаного матеріалу

Ми повинні бути впевнені, що у процесі монтажу, скорочення матеріалу не перекрутимо сказаного чи побаченого. Саме в цьому полягає наша порядність щодо учасників програми і глядачів.
Особі, яку під час інтерв’ю просять відповісти на детальну критику на її адресу, слід надати можливість відповісти на кожне з основних зауважень, що лунали у програмі.
Так само особу, яка дає інтерв’ю, слід попередити, що записаний матеріал монтуватиметься. Процес монтажу має відбуватися неупереджено, аби збереглися всі важливі на погляд редакції висловлювання і думки особи, яка давала інтерв'ю.

Пошук в Інтернеті та використання інформації з мережі

Користуючись інформацією з мережевих видань, агенцій, соцмереж всебічно перевіряйте інформацію. Ще ліпше, якщо Ви використовуватимете отриману у такий спосіб інформацію як привід для своїх подальших дій й можливого розслідування з виходом на першоджерела.

Право на відповідь

Особам і установам, звинуваченим у зловживаннях чи некомпетентності або ж підданим у програмі суворій критиці має бути надане право і можливість дати відповідь на звинувачення або критику в межах цієї самої програми. Якщо це неможливо або недоречно, обов'язково зверніться за консультацією до безпосереднього керівництва.

Відмова від участі

Там, де відмова приватної особи або представника якоїсь організації від участі у програмі спричинить здивування глядачів, поясніть причини відмови. Обміркуйте можливість передачі думок відсутнього учасника, спираючись на відомі Вам факти.

Анонімність

Трапляються випадки, коли розкриття імені учасника програми може бути недоцільним або недоречним, скажімо:

  • з міркувань безпеки;
  • з правових міркувань.

Якщо анонімність необхідна, вона повинна бути цілковитою. Закадрове озвучення, як правило, бажаніше від технічного викривлення голосу, а розмиті риси обличчя – від просторової дискретизації зображення (пікселяції).

Безсторонність

Безсторонність – це одна з основних цінностей, яка поширюється на всі програми та платформи "5 каналу". Ми маємо об’єктивно та неупереджено висвітлювати спірні теми у випусках новин та інших програмах, де обговорюються проблеми державної політики, політичні або трудові конфлікти. Ми не висловлюємо власної думки про поточні події чи питання державної політики у випусках новин. 

Належна безсторонність в інформаційних програмах

Інформаційні програми повинні бути безсторонніми, достовірними і зберігати належну повагу до істини. У них можна досліджувати будь-яку тему, якщо на це є вмотивовані редакційні причини. Якщо ви повідомляєте про одну зі сторін спірного питання чи конфлікту, робіть це чесно й неупереджено. Не викривляйте поглядів чи думок протилежної сторони. Автори програми повинні чесно розкривати обрану тему, незалежно від того, який спектр думок і поглядів – широкий чи звужений – буде у ній викладений. 

Програми типу "особистий погляд"

Програми типу "особистий погляд", у яких розглядаються питання державної політики або політичні чи трудові конфлікти, потребують особливо обережного поводження:

  • слід заздалегідь чітко визначити характер програми;
  • неприпустимі серйозні похибки у викладенні протилежних думок, поглядів;
  • точність у фактах обов'язкова;
  • ймовірно, доведеться надати комусь можливість виступити з відповіддю в ефірі, скажімо, у самій програмі або в заздалегідь організованій дискусії.

Образливі висловлювання

В інтересах безсторонності часом виникає потреба надати мікрофон особам, чия поведінка або погляди вважаються образливими. У таких випадках слід вести розмову твердо й негайно давати відсіч надміру образливим відповідям. 

Виборчі кампанії

Під час виборів безсторонність зазнає особливо прискіпливих випробувань. Це час критичних дій, тому не лінуймося обмінюватися інформацією, радитися (передусім з керівництвом та юристами) та беззастережно дотримуватися засад редакційної політики. Це означає необхідність ґрунтовного вивчення чинного виборчого законодавства, у випадках сумнівів – консультації з юристами.

Рекламні згадки про товари/послуги та їх розміщення

Будь-яка згадка у програмах про товари й послуги, що надаються комерційною компанією, повинна бути виправданою з редакційного погляду. Не допускається жодна невиправдана згадка про товари й послуги з торговельною маркою. Всі рекламні матеріали мають бути спеціально позначені і розміщені згідно з законодавством. ПІДТВЕРДЖЕНИЙ ФАКТ ОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТОМ ХАБАРА Є АВТОМАТИЧНОЮ ПІДСТАВОЮ ДЛЯ ЗВІЛЬНЕННЯ. 

Сторонні інтереси

Як штатні, так і позаштатні співробітники, які працюють у випусках  новин, не повинні мати жодних сторонніх інтересів чи зобов’язань, які могли б завдати шкоди репутації каналу чи довір аудиторії.

Недоторканність приватного життя

Важливою засадою діяльності є безумовне шанування права на недоторканність приватного життя і справедливе трактування, яке, утім, не виключає права розслідувати питання, що є предметом публічного інтересу. Приватні справи, кореспонденція та розмови не підлягають розголошенню, якщо цього недвозначно не вимагають суспільні інтереси.

Громадські діячі

Наші програми не повинні повідомляти про поведінку громадських діячів у приватному житті, якщо ця поведінка не дає підстав для порушення суспільно вагомих питань або її наслідки не набувають широкого розголосу.

Запис за допомогою прихованої камери чи мікрофона

Звукозапис або зйомки прихованою апаратурою дозволяється з такою метою:

  • розслідування справ, пов'язаних з тяжкими антигромадськими чи кримінальними виявами, якщо існують належні попередні докази цих виявів, а відкрита зйомка навряд чи дасть результат;
  • збирання матеріалів, відкрите збирання яких неможливе у країнах, де існують обмеження демократії та основних свобод.

Запис і передача в ефір таємно записаного матеріалу – це два окремих етапи. Перш ніж випускати в ефір здобутий таким чином матеріал, керівник вашого відділу має пересвідчитися, що він відповідає нашим критеріям.

Таємний відеозапис або прослуховування

Абсолютно неприпустиме встановлення дистанційної апаратури таємного прослуховування чи відеозапису на території приватної власності без дозволу її власника, особи, яка її займає, або їхнього агента, інакше як з метою здобуття доказів тяжкого злочину. Редактор завжди повинен заздалегідь дати на це дозвіл на ваші дії. 

Пристойність, людська гідність, насильство, антигромадська поведінка

У нашому ефірі не місце програмам, що суперечать правилам пристойності або таким, які потенційно можуть заохочувати чи підбурювати до скоєння злочинів, порушень громадського порядку або ображають почуття широкого загалу. Автори програм повинні добре усвідомлювати та поважати розбіжні погляди аудиторії на те, що може образити людську гідність.

Загальні настанови

Кожний сюжет, який деякі глядачі чи слухачі можуть сприйняти як порушення правил пристойності чи образи людської гідності, слід випускати в ефір тільки після ретельного обміркування. Поява такого матеріалу має бути виправдана загальним редакторським задумом.

Етер до 23-ї години 

До 23-ї години всі програми повинні бути придатні для загальної аудиторії, зокрема для дітей. Особливо обережного підходу потребує монтаж відеоматеріалів для випусків новин та інформаційних програм, глядачами яких можуть бути такі вразливі групи населення, як діти. У випадку використання чутливого контенту (якщо він суспільно значущий) у випуску новин, особливо у воєнний час, слід використовувати дисклеймер. Він попередить про небезпечність контенту.

Мова

Не допускається вживання нецензурної лайки. Це заборонено українським законодавством.

Натомість ми мусимо дбати про чистоту мови і дотримуватися вимог літредактора. У мові ми користуємося чинним правописом та чинними словниками. Мовні огріхи належать до адміністративного порушення і караються відповідним чином. 

На платформах каналу авторські цитати, які містять лайку, мають маскуватися відповідно до політик платформи, на якій ці цитати розміщуються.  

Секс

Випуски новин та публіцистичні програми, в яких висвітлюється тема сексу, повинні:

  • бути чітко і належним чином позначені;
  • містити сексуальні сцени, тільки якщо вони цілком виправдані з редакційного погляду, а не заради насолоди;
  • не містити відвертих сексуальних сцен 
  • з особливою обережністю подавати матеріали про прояви сексуального насильства чи садизму.

Антигромадські або кримінальні прояви

Пам'ятаймо, що деякі неврівноважені особи можуть наслідувати негативні приклади, побачені або почуті на телебаченні чи радіо. Слід подбати про те, аби показ у програмах будь-яких загрозливих для життя вчинків, антигромадських чи кримінальних виявів не заохочував потенційних наслідувачів.

Наркотики

У програмах, присвячених проблемам наркоманії, часто доводиться вирішувати питання анонімності, захисту дітей або способу, в який слід показувати вживання наркотиків. Аби аудиторія правильно зрозуміла задум, можливо, доведеться чітко роз'яснити правовий та соціальний контекст програми. Пам’ятайте, що зйомка учасників програми за вживанням заборонених наркотичних речовин є підставою для кримінального розслідування. 

Штатні і позаштатні співробітники

Якщо Ви – штатний або позаштатний співробітник "5 каналу", вашою першою інстанцією буде ваш безпосередній виробничий редактор. 

Незалежні продюсери

Якщо ви – незалежний продюсер і виробляєте для нас готовий програмний продукт, ви мусите керуватися внутрішньою редакційною політикою каналу.

Використання ШІ

Редакції каналу допускають використання штучного інтелекту у підготовці матеріалу. При цьому, застосування ШІ не має впливати на достовірність, дезінформувати аудиторію, спотворювати суть матеріалу чи перекручувати його. Аудиторія каналу має бути поінформована про використання ШІ, якщо він суттєво вплинув на подачу матеріалу. Також інформування аудиторії щодо використання ШІ є обов'язковим, якщо про це йдеться у політиках платформи, на якій розміщено даний матеріал.

Loading...